Vallibierna i Culebras

VallibiernaCulebras (2)pVallibierna (3.056m.) i Culebras (3.051 m.)

Ens trobem a les quatre del matí del dimecres dia 12 d’octubre de 2.011, a la plaça de Cal Xiquet, el Ramon, l’Anselm, el Vall, el Blanqué, el Rusi i el Màrius.

Anem cap a Gironella a recollir el Pep Roca i el Jacinto, i carretera i manta amb la furgo del Pep ens dirigim cap al poble d’Aneto, passat Vilaller i abans del túnel de Vielha. Del poblet en surt una pista asfaltada que seguim durant uns 10 km fins a l’Estany de Llauset.

Comencem a caminar des de l’aparcament de Llauset a les vuit del matí i seguim el GR-11 que voreja l’estany fins al final del pantà, on hi ha les restes d’una palanca que es deu haver emportat algun aiguat del barranc. El camí continua cap a la dreta per enfilar-se a la cabana i l’Estany de Botornás. Seguim el peu del rec fins a trobar un desviament on el GR-11 es bifurca. Nosaltres seguim cap a l’esquerra passant per uns estanys, vorejant-los sempre per la dreta. A la cota 2.700, deixem de seguir les marques del GR-11, que continua cap al nord, per anar direcció oest cap a l’Estany Gelat, per agafar l’aresta nord que ens conduirà a l’aresta cimera. Fem el cim del Vallhivierna (3.056m) a les onze del matí. Fa un temps excepcionalment càlid, amb un cel completament net de núvols que ens permet gaudir de tota la vessant sud del Massís de la Maladeta amb l’Aneto i els Russells, que una part de l’equip que anem avui van fer uns dies enrere. Fins i tot podem veure el Massís de Montserrat al fons a l’horitzó. Continuem el camí fent un petit descens fins a trobar el tram més complicat de l’excursió: el pas de cavall. És un tram d’uns trenta metres, que ens obliguen a utilitzar les mans i a un grau màxim de concentració. Un cop superat el pas, arribem al cim del Culebres (3.051m). Per fer el descens, seguim unes fites que, per l’aresta, ens porta a la Collada de Llauset. Un cop aquí, decidim fer el Pic de Llauset (2.902m) i baixar per una tartera i pel barranc del Riu de Llauset, fins a arribar al punt de partida prop de les dues del migdia.